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Previous shows:
Lari Pittman (2006)
Lari Pittman (2006)
Installation view: Lari Pittman, c/o – Atle Gerhardsen, Berlin, 2006
Installation view: Lari Pittman, c/o – Atle Gerhardsen, Berlin, 2006
Installation view: Lari Pittman, c/o – Atle Gerhardsen, Berlin, 2006
Installation view: Lari Pittman, c/o – Atle Gerhardsen, Berlin, 2006
Incubator, 2006
Cel vinyl and aerosol enamel on gessoed canvas over wood panel
218,4 x 259,1 cm (86 x 102 inches)
Genie, 2006
Cel vinyl and aerosol enamel on gessoed canvas over wood panel
132,1 x 101,6 cm (52 x 40 inches)
Untitled, 2006
Cel vinyl and aerosol enamel on paper
83,2 x 63,5 cm (32 3/4 x 25 inches) framed
Untitled, 2006
Cel vinyl and aerosol enamel on paper
56,5 x 47 cm (22 1/4 x 18 1/2 inches) framed
Untitled, 2006
Cel vinyl and aerosol enamel on paper
56,5 x 47 cm (22 1/4 x 18 1/2 inches) framed
Untitled, 2006
Cel vinyl and aerosol enamel on paper
56,5 x 47 cm (22 1/4 x 18 1/2 inches) framed
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Lari Pittman
Opening: 8 Sept 2006, 6 – 9 p.m.
Exhibition duration: 8 Sept – 22 Oct 2006
It is a great pleasure to announce the opening of the American artist Lari
Pittman’s first solo exhibition at c/o – Atle Gerhardsen.
When Lari Pittman was attending art school in the 1970s, painting was widely
considered to be outmoded, and had to play second fiddle to the new trends
in conceptual art. The artist’s early works are conscious attempts at
disturbing the very notion of „pure painting“ by use of collage
and assemblage. By the mid 80s, these techniques fade out of his work, although
a remnant of this collage character endures. Pittman’s paintings have
multiple registers and levels of sensuality, weaving their own web of symbols.
Each painting holds a complex construction of signs, it indeed forms a space
in itself.
At c/o – Atle Gerhardsen, Lari Pittman will be presenting large-sized
works on canvas and on paper employing various motifs and formal elements
from non-European cultures. Birds hewn in forms reminiscent of African woodwork
and fragments of human figures wearing folkloristic costumes populate the
panels. In contrast to these are the dark, nightmarish compositions, in which
egg-shaped forms swarm before architectural elements. The surface of the paintings
seems to be laced with a fine braid of lines, stirring the memory of Max Ernst’s
surreal forests. The synthesis is found in a large painting: it shows a spirited
dance scene, in the swing of a typical Wild West saloon mood. And yet these
egg forms have snuck into the scenery, taking the place of human heads. In
the centre of the composition, the perfect Egg majestically holds the throne
of unadulterated attention.
Pittman’s paintings create their own space; they adhere to their own
rules. And yet there seems to be a space behind them, something lying beneath
the visible surface level, generating a tangible pulsating movement.
Lari Pittman was born in 1952 in Los Angeles, and now teaches drawing and
painting at the University of California, Los Angeles. In 2006, Lari Pittman’s
works will be included in the exhibition Los Angeles Art Scene 1955-1985 in
the Centre Pompidou, Paris. His works will also be shown in the group show
Couples Discourse (Cat.) in the Palmer Museum of Art at Pennsylvania State
University, as well as in the exhibition los angeles / mexico: complexities
and heterogeneity in the Jumex Collection, Mexico City.
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Lari Pittman
Eröffnung: 8. Sept 2006, 18 – 21 Uhr
Ausstellungsdauer: 8. Sept – 22. Okt 2006
Wir freuen uns sehr, die Eröffnung der ersten Einzelausstellung des amerikanischen
Künstlers Lari Pittman mit c/o – Atle Gerhardsen ankündigen
zu können.
Lari Pittmans künstlerische Ausbildung fiel in die 1970er Jahren, als
der Malerei großteils mit Mißgunst begegnet wurde und konzeptuelle
Kunst eine Vorreiterposition einnahm. Wohingegen seine frühen Arbeiten
daher bewußt versuchen „reine Malerei“ durch Kollage und
Assemblage zu stören, verschwinden diese Techniken Mitte der 1980er Jahre
– das Kollagenhafte jedoch bleibt erhalten. Pittmans Bilder haben mehrere
Schichten und Sinnebenen, sie bergen ein eigenes Netz von Symbolen. Jedes
Gemälde ist so eine komplexe Konstruktion von Zeichen, ein Raum für
sich.
Bei c/o – Atle Gerhardsen zeigt Lari Pittman großformatige Leinwände
und Arbeiten auf Papier, die Motive und Formensprache außereuropäischer
Kulturen nutzen. Vögel, die in der Linienführung an afrikanische
Holzarbeiten denken lassen und mit folkloristischen Kostümen geschmückte
Bruchstücke menschlicher Gestalten bevölkern die Leinwände.
Hierzu bilden düsterere, albtraumartige Kompositionen einen Kontrast:
vor architekturalen Elementen wuchern blaugraue eiförmige Gebilde. Die
Bildfläche scheint von einem feinen Liniengeflecht überzogen –
eine Verbindung zu Max Ernsts surrealen Wäldern entsteht.
Die Synthese bildet ein großformatiges Gemälde: es zeigt eine heitere
Tanzszene mit typisch wildwestlicher Saloonatmosphäre. Doch haben sich
die Eigebilde in die Szenerie eingeschlichen und den Platz der menschlichen
Köpfe eingenommen. Im Zentrum thront majestätisch das perfekte Ei,
Gegenstand ungeteilter Aufmerksamkeit.
Pittmans Gemälde kreieren einen eigenen Raum mit eigenen Regeln und gleichzeitig
scheint es noch ein Dahinter, etwas hinter der wahrnehmbaren Oberfläche
zu geben. Das Pulsieren dort ist spürbar.
Lari Pittman, geboren 1952 in Los Angeles, unterrichtet Zeichnung und Malerei
an der University California Los Angeles.
2006 wird Lari Pittman sein Werk in der Ausstellung Los Angeles Art Scene
1955-1985 im Centre Pompidou in Paris zeigen, außerdem sind seine Arbeiten
unter anderem in der Grupppenausstellung Couples Discourse (Kat.) im Palmer
Museum of Art der Pennsylvania State University zu sehen sowie in der Ausstellung
los angeles / mexico: complexities and heterogeneity in der Sammlung Jumex
in Mexiko City.