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Vibeke Tandberg – The Waste Land (2007)
Vibeke
Tandberg – The Waste Land
Installation view c/o – Atle Gerhardsen 12.01–17.02.2007
Words
that occur eleven times, 2006
Collage, 36.9 x 51.6 cm framed
Notes from The Waste Land, 2006
Collage, 71.7 x 101.7 cm framed
Press release
Vibeke Tandberg
The Waste Land
Opening: Jan 12, 18–21
Duration: Jan 12–Feb 17, 2007
It is a great pleasure to announce the opening of the fifth solo exhibition
of the Norwegian artist Vibeke Tandberg at c/o – Atle Gerhardsen.
First published in 1922, The Waste Land by T.S. Eliot marks for many the starting
point of modernism in literary history. The poem deals with disorder and chaos,
reflecting European society in the wake of World War I. It is well-known for
its extensive pages of endnotes and references, spanning from Buddhism to
Wagner. It is written as a collage, merging different stories without any
immediately apparent link or coherent narrative to bind them.
The notion and technique of collage is present in Vibeke Tandberg’s
digitally processed photographic works. In her new work, the scissors are
no longer confined to a procedure on the computer; rather they have been included
in the material artistic production - as a tool.
During her fifth solo exhibition at c/o – Atle Gerhardsen, Vibeke Tandberg
will be showing The Waste Land, consisting of 36 collages of varying size.
For this series Tandberg chose an edition of T.S. Eliot’s The Waste
Land, cut out each of the words, and then organized them alphabetically and
in groups: at once it became clear how often each word was used throughout
the poem. The separated words from The Waste Land have all been meticulously
glued to a paper background. Next to each word the artist notes a number,
referring to its place and the order in the poem.
T.S. Eliot’s poem is constructed as a collage of textual building blocks,
in which meaning and order seem to break down. As Vibeke Tandberg disjoints
The Waste Land, she radically intervenes in the meaning and message of the
text – the text as a coherent whole disintegrates. And yet at the same
time, the artist finds a system which in the end liberates The Waste Land
from chaos and decline, returning it to a state of visual order and structure.
Vibeke Tandberg, born in Oslo in 1967, studied at the College of Fine Arts
in Bergen and at the School of Photography and Film at Göteburg University.
Her work has been included in numerous international exhibitions. Besides
her exhibition at c/o – Atle Gerhardsen, in Jan 2007 Vibeke Tandberg
will also be opening a solo exhibition in the “Lillehammer Art Museum”,
which will then go on display in the “Haugar Vestfold Art Museum”
in Tønsberg in Apr.
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Pressetext
Vibeke Tandberg
The Waste Land
Eröffnung: 12. Jan 2007, 18–21 Uhr
Ausstellungsdauer: 12. Jan–17. Feb 2007
The Waste Land von T.S. Eliot stammt aus dem Jahr 1922 und markiert für
viele den Beginn der Moderne in der Literaturgeschichte. Es handelt von Unordnung
und Chaos und spiegelt die europäische Gesellschaft in den Jahren nach
dem 1. Weltkrieg wieder. Das Gedicht ist bekannt für seine vielen Seiten
mit Endnoten und Anmerkungen, die sich von Buddismus bis Wagner erstrecken.
Geschrieben wurde es als eine Art Kollage, die verschiedene Geschichten ohne
direkt ersichtlichen Zusammenhang und kohärenten Erzählstrang vermischt.
Gedanke und Technik der Kollage ist in Vibeke Tandbergs digital bearbeiteten
Fotoarbeiten präsent. In ihren neuen Arbeiten hat die Schere nicht mehr
nur als Arbeitsschritt am Computer ihren Platz, sondern sie wird materiell
in die künstlerische Produktion miteinbezogen - als Werkzeug.
Während ihrer fünften Einzelausstellung bei c/o – Atle Gerhardsen
zeigt Vibeke Tandberg die Arbeit The Waste Land , welche 36 Kollagen von verschiedener
Größe umfaßt. Tandberg wählte hierfür eine Ausgabe
von T.S. Eliots Gedicht The Waste Land, um jedes der Wörter auszuschneiden,
sie anschließend alphabetisch zu ordnen und in Gruppen aufzuteilen:
sofort wird ersichtlich, wie häufig jedes Wort im Gedicht verwendet wird.
Die separierten Wörter von The Waste Land sind alle sorgfältig auf
den Papierträger aufgeklebt und neben jedem Wort notiert die Künstlerin
eine Nummer, welche auf den Platz und die Reihenfolge im Gedicht verweist.
T.S. Eliots Gedicht ist aus kollageartig zusammengefügten Textbausteinen
aufgebaut, Sinn und Ordnung scheinen auf diese Weise eine Auflösung zu
erfahren. Indem Vibeke Tandberg The Waste Land zerlegt, greift sie ihrerseits
radikal in Sinn und Aussage des Textes ein – der Text als zusammenhängendes
Ganzes löst sich auf. Und doch findet die Künstlerin gleichzeitig
eine Systematik, welche The Waste Land letztendlich von Chaos und Zerfall
befreit und eine visuelle Ordnung und Struktur herstellt.
Vibeke Tandberg, 1967 in Oslo geboren, studierte am College of Fine Arts in
Bergen und am Institut für Film und Fotografie an der Universität
Göteburg. Ihre Werke sind auf zahlreichen internationalen Ausstellungen
gezeigt worden. Neben ihrer Ausstellung bei c/o – Atle Gerhardsen, wird
Vibeke Tandberg im Jan 2007 eine Einzelausstellung im „Lillehammer
Kunstmusem” eröffnen, die im Apr im „Haugar Vestfold Kunstmuseum”,
Tønsberg zu sehen sein wird.