This webpage won't be updated anylonger.
Please visit: www.gerhardsengerner.com
James White – Different days
28 March – 25 April, 2008
Installation view, c/o – Atle Gerhardsen
Installation view, c/o – Atle Gerhardsen
Installation view, c/o – Atle Gerhardsen
R six four double seven one, 2007
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 136 x 106 cm framed (53,54
x 41,73 in)
Whipped silk, 2008
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 103 x 153 cm framed (44,55
x 60,25 in)
Rest Room (NY), 2007
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 93 x 78 cm framed (36,61
x 30,71 in)
Booze and technology, 2007
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 86 x 103 cm framed (33,86
x 44,55 in)
Marmite
Accident, 2007
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 83 x 103 cm framed (32,68
x 44,55 in)
Flat
one, 2007
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 46,2 x 61,7 cm framed (18,19
x 24,29 in)
Hospital
Corner, 2008
Oil and varnish on birch-ply in perspex boxframe, 136 x 103 cm framed (44,55
x 53,55 in)
Press Release
James White
Different days
Opening: 28 March, 2008
Exhibition duration: 28 March – 25 April, 2008
We are proud to announce the first solo exhibition of the British artist James
White at
c/o - Atle Gerhardsen.
James White is well known for his small scale black and white paintings on
encased wood panels. The exhibition "Different days" presents nine
new artworks, which characteristically focus on ordinary objects in intimate
situations: a bundle of keys on a Nivea lotion pot; an empty Afri Cola glass
and metal ash tray on a tabletop; the remnants of a night's drinking; a TV
antenna and an open moisturizer bottle. Besides the apparently circumstantial
collection of objects there is also a run-down bar restroom with a sink precariously
propped up by a plank of wood; a wall lamp in a hospital room; a dilapidated
pillar serving as a signpost. This all has the allure of the leftovers of
life.
White's palette adheres to the monochrome of black-and-white photography refusing
the rainbow potential of oil paint. With meticulous precision, his attention
to detail deliberately recalls Dutch still life and genre painting where truth
finds it's level in the everyday at the same time employing the analytical
quest for truth that characterizes Conceptual art.
''The way the paintings are made using one tube of black and one tube of white,
then encased in vitrine like cases, prevent the usual fetishized relationship
with the painted surface. Hopefully this, in combination with a more detached
and mechanical approach to painting the images, emphasizes the objecthood
of the work which becomes a fragment of a bigger picture and less a 'window'
into the world. The paintings when gathered together form a kind of body of
evidence if you like. The images themselves then, are the general stuff that
surrounds me from day to day and at the same time as existing on the periphery
tend to be the things we all focus on or stare blankly through whilst deep
in thought. So you're there but you're somewhere else. I'm interested in the
idea that the paintings are extremely literal in one sense but go so far as
to be totally internal or abstract in another."
The prolonged concentration on the motif finally enables other multilayered
ways of viewing. The intensity of White's gaze upon his subjects, make implacable
objects appear tense, almost estranged. In the slow transformation from the
photographic in to paint these common things accrue an intransigence, a compressed
weight.
James White was born in Devon (UK) in 1967. He lives and works in London.
He has had shows at Casey Kaplan Gallery in New York, the Gross-Michael Foundation,
Dallas, The Saatchi Gallery as well as at the Institute of Contemporary Art
in London.
----------------------------
James White
Different days
Eröffnung: 28. März 2008
Ausstellungsdauer: 28. März – 25. April 2008
Wir freuen uns sehr, die erste Einzelausstellung des britischen Künstlers
James White mit c/o – Atle Gerhardsen ankündigen zu können.
James White ist bekannt für seine kleinformatigen Schwarz/weiß
Gemälde auf hinter Plexi befindlichen Holztafeln. Die Ausstellung “Different
days“ umfaßt neun neue Arbeiten, deren Motive scharfgezoomte,
und dadurch aus ihrer Umgebung herausgelöste Alltagsobjekte zeigen: ein
Schlüsselbund auf einer Nivea Crème Dose; ein leeres Afri Cola
Glas und ein leerer metallener Aschenbecher auf einer Tischplatte; die Überreste
einer nächtlichen Feier; schließlich eine Antenne und eine offene
Crèmeflasche. Neben den zufällig wirkenden Ansammlungen von Objekten
gibt es auch einen heruntergekommenen Toilettenraum mit Waschbecken, das recht
instabil mit einer Holzplanke abgestützt wird; eine Wandlampe in einem
Krankenhausraum; einen baufälligen Mauerpfeiler, der als Wegweiser dient.
All das wirkt wie die Überreste von Leben.
Whites Palette hält an der Monochromie von Schwarzweißfotografie
fest, dabei verzichtet sie bewußt auf die Möglichkeiten von Ölfarben,
Regenbogenfarben darzustellen. Detailgenauigkeit und minutiöse Präzision
erinnern ganz bewußt an niederländische Stilleben und Genremalerei,
wo Wahrheit ihr Maß im Alltäglichen sucht. Gleichzeitig wird die
Suche nach Wahrheit auf analytischer Ebene fortgeführt, was charakteristisch
für die Konzeptkunst ist.
“Die Art und Weise wie die Arbeiten gemacht sind, indem jeweils eine
schwarze und eine weiße Farbtube genutzt wird, und die anschließende
Verschließung in vitrinenartigen Boxen bewahrt vor der üblichen
fetischistisch angelegten Beziehung zur bemalten Oberfläche. Ich denke,
daß dies sowie eine unparteiischere und mechanischere Herangehensweise,
die Bilder zu malen die Objekthaftigkeit der Arbeiten unterstreicht. Sie werden
mehr zu Fragmenten eines größeren Bildes als zu einem ‘Fenster’
zur Welt. Wenn alle Bilder beisammen sind, könnte man sagen, daß
sie eine Art Gesamtheit an Beweismitteln bilden. Die Arbeiten zeigen diese
gewöhnlichen Sachen, die mich jeden Tag umgeben, welche zugleich aber
nur am Rande existieren. Sie neigen jedoch dazu, gerade jene Dinge zu sein,
auf die wir uns alle konzentrieren oder durch die wir einfach hindurchstarren,
wenn wir tief in Gedanken sind. Du bist also da, aber trotzdem irgendwo anders.
Mich interessiert der Gedanke, daß die Gemälde einerseits sehr
bildgetreu sind, aber andererseits soweit gehen, daß sie völlig
innerlich oder abstrakt werden (James White).”
Die lange Konzentration auf das Motiv ermöglicht schließlich andere
und vielschichtige Betrachtungsweisen. Die Intensität von Whites Blick
auf seine Sujets läßt die Dinge gespannt aussehen, fast entfremdet.
In der langsam voranschreitenden Übersetzung des Fotografischen in Malerei
erlangen diese alltäglichen Objekte Uneinsichtigkeit, ein verdichtetes
Gewicht.
James White wurde 1967 in Devon (UK) geboren und arbeitet nun in London. James
Whites Arbeiten wurden unter anderem bei Casey Kaplan in New York, der Gross-Michael
Foundation in Dallas, der Saatchi Gallery und dem Institute for Contemporary
Art in London gezeigt.